En mångsidig kost är viktig särskilt som förebyggande mot belastningsskador. Helheten är viktigare än enstaka näringsämnen. Ett tillräckligt energiintag och rejält med proteiner är bra – särskilt om man tränar mycket kraft och muskler.
Riklig motion ökar behovet av vitaminer och spårämnen, men samtidigt ökar också energibehovet. Detta i sin tur får oss att äta mer och att på så vis få i oss mer skyddande näringsämnen direkt via födan. Träning behöver alltså inte nödvändigtvis automatiskt betyda, att man skulle behöva fylla på med mängder och massor ur olika pillerburkar.
Magnesium är ett viktigt näringsämne för hela kroppens funktion, och även för energiämnesomsättningen. Magnesium förbättrar musklernas och nervernas funktion både direkt och indirekt. Utöver tabletter finns preparat som appliceras direkt på huden, och som är populära både som förebyggande och behandling av muskelkramper.
Tillräckliga mängder av vitamin D är viktigt för oss alla, men enligt studier lider ofta till och med toppidrottare i Finland av brist på detta vitamin. Verkningsmekanismen hos vitamin D gör att detta vitamin inverkar på alla celler i kroppen. Idrottare och motionärer borde se till ett tillräckligt intag under hela året, särskilt med tanke på sin egen motståndskraft.
Även många B-vitaminer spelar en viktig roll för musklernas funktion. B-vitaminer finns bland annat i fullkornssäd, mjölk, kött och hönsägg. Om man inte känner sig säker på vilka vitaminer man själv kunde behöva tillskott av, kan man gärna välja ett multivitaminpreparat. Vitaminer och spårämnen inverkar på varandras upptag i kroppen, och multivitaminpreparat innehåller en lagom mängd av de olika ingredienserna så att ingen risk för överdosering uppkommer.
Utöver kosten, är också övriga goda levnadsvanor på sin plats. En tillräcklig sömn understödjer återhämtningen, vilket minskar risken för belastningsskador och ger stöd för motståndskraften. En god sömn håller en också pigg och alert, vilket förebygger risken för skador i fartfyllda grenar.